fbpx
BIZNES
29 października 2021

Jak rozwija się branża konopna w Polsce?

Branża konopna w Polsce rozwija się w zawrotnym tempie, a jej potencjał jest coraz bardziej doceniany przez ekspertów z całego świata. Pomimo wielu przeszkód, takich jak niejasne przepisy prawne czy brak wsparcia ze strony rządu, coraz więcej firm w Polsce decyduje się na inwestycje w branżę konopną.

Czy pomimo tego, że marihuana rekreacyjna pozostaje cały czas nielegalna, branża konopna w Polsce rośnie w siłę? Jak rozwijają się Polskie firmy konopne? W tym artykule postaram się odpowiedzieć na te pytania.

Sytuacja prawna – stan na koniec 2021 roku

Mamy końcówkę 2021 roku. W Polsce od legalizacji medycznej marihuany w 2017 roku, pod względem przepisów nic się nie zmieniło. Co jakiś czas pojawiają się informacje o tym, że politycy zdecydują się na podniesienie limitu THC w konopiach włóknistych oraz na zniesienie rejonizacji upraw. Niestety są to tylko zapewnienia, które nie przeradzają się w konkretne ruchy ze strony osób odpowiedzialnych za zmianę prawa. Jednak decyzje, które zostały podjęte w 2017 roku cały czas mają wpływ na to jak kształtuje się polska branża konopna.

branża konopna

Przez legalizację medycznej marihuany wzrosło zainteresowanie konopiami. Niestety, ale cały czas w Polsce nie możemy uprawiać „swojej” medycznej marihuany. Surowiec farmaceutyczny musimy sprowadzać z innych krajów. Przez skomplikowane prawo, dostawy bardzo często się opóźniają i medycznych konopi brakuje. Jednak wielu pacjentów przed rozpoczęciem terapii medyczną marihuaną decyduje się na terapię kannabidiolem. I tutaj sytuacja jest już zupełnie inna, gdyż w naszym kraju można uprawiać konopie włókniste, które wykorzystywane są do terapii i suplementacji CBD. Kannabidiol w Polsce jest w pełni legalną substancją (trzeba podkreślić, że są kraje gdzie jest całkowicie zakazany). Ta sytuacja umożliwia rozwój branży konopnej w naszym kraju.

Branża konopna – czy polskie firmy zyskują nowych klientów?

Według firmy New Frontier Data, wartość europejskiego rynku konopnego szacowana jest na 2 miliardy dolarów. Jest to jeden z najszybciej rozwijających się rynków w tej części świata. Specjaliści szacują, że wartość tego biznesu zwiększa się z roku na rok o około 20%. Jedną ze składowych europejskiego rynku konopnego, jest sektor polski. „Zielona ofensywa” – tak o polskiej branży konopnej pisał portal „money.pl”. W ostatnich latach można odczuć, że zainteresowanie konopiami, w naszym kraju rośnie. Według specjalistów ma to związek ze zmianą stylu życia.

Konopiami nie interesują się tylko młodzi ludzie. Duża część naszych klientów to osoby starsze, które chcą żyć zdrowo i w zgodzie z ekologią.

Izabela Wojciuk z firmy HempKing

Dla branży bardzo ważne jest to, że na rynku pojawia się coraz więcej produktów wyprodukowanych z polskich konopi. Jest to ważne zarówno dla przedsiębiorców – bo nie muszą ściągać konopi ze Szwajcarii czy innych zagranicznych państw, jak i dla klientów. Podczas targów Kanaba Fest 2021 jednym z pierwszych pytań zadawanych przez klientów było:” Czy państwa produkty pochodzą z Polski?”. To może wiązać się z bardzo dużą świadomością klienta. Ludzie chcą zostawiać pieniądze polskim przedsiębiorcom, kupując polskie produkty, bo wiedzą że wpłynie to na jeszcze większy rozwój branży konopnej w naszym kraju.

branża konopna

Sytuacja staje się o tyle korzystna, że w Polsce pojawia się coraz więcej firm, które zajmują się specjalistyczną uprawą konopi włóknistej. Takie firmy, pod względem technologicznym nie różnią się od tych, znanych z kalifornijskich filmów dokumentalnych o uprawie marihuany. Polacy zaczynają uprawiać i sprzedawać konopie o jakości premium. Dzięki temu, klienci końcowi mogą kupić susz czy olejek, który nie odbiega od norm firm konopnych z USA czy Kanady. Oczywiście, cały czas na rynku jest bardzo dużo firm, które sprzedają mało jakościowe produkty. Jednak świadomość klientów cały czas rośnie, przez co potrafią odróżnić produkt jakościowy od produktu słabego.

Rozwój przedsiębiorstw na przykładzie firmy HempKing

HempKing to firma, która w tym roku świętuje 4 rocznicę działalności. Dzięki uprzejmości jej właścicieli mogłem na ich przykładzie porównać rozwój branży konopnej, na przestrzeni tych czterech lat. To przedsiębiorstwo zaczynało jako dwuosobowa działalność zlokalizowana w Białymstoku. Na samym początku w swojej ofercie mieli 3 produkty. Były to olejki CBD: 5,10 i 15%. Obecnie zatrudniają 25 osób oraz współpracują z polskimi rolnikami, którzy uprawiają dla nich konopie. W ich ofercie pojawiło się ponad 80 nowych produktów, które trafiają do różnych grup klientów.

HempKing z małej działalności stał się naprawdę sporą firmą, działającą zarówno z klientami indywidualnymi jak i z innymi firmami w formie działalności b2b. Na ten moment współpracują z ponad 1000 podmiotów. Ich produkty możecie znaleźć w najlepszych sklepach konopnych. To pokazuje jak polskie firmy rozwinęły się od czasu legalizacji medycznej marihuany.

branża konopna

Biznesy konopne zaczęły również wychodzić poza swoją strefę. Bardzo często możemy spotkać firmy z tej branży na różnego rodzaju wydarzeniach sportowych, których są głównymi sponsorami. Takie firmy reklamują także znani sportowcy: Marcin Tybura, Borys Mańkowski, Rafał Jackiewicz czy Marcin Wrzosek. To pokazuje, że konopie stały się czymś więcej niż używką. Teraz konopie kojarzą się ze zdrowym trybem życia, ekologią i lekarstwem.

Z okazji 4 urodzin firma HempKing przygotowała dla was klika naprawdę ciekawych promocji. W asortymencie znajdziecie polskie, sprawdzone produkty. Wpadajcie na ich stronę i sprawdźcie jak to wygląda. Link zostawiam tutaj.

źródło: money.pl, www.wiadomoscihandlowe.pl

Mikołaj Rusin

Autor: Mikołaj Rusin

Redaktor portalu weedweek.pl Kontakt: [email protected]

Udostępnij ten artykuł:

WEEKLY NEWSLETTER

Dziękujemy za zapis do newslettera.
Błąd. Spróbuj ponownie.
BIZNES Polacy stworzyli meble z konopi! Jest szansa, że podbiją zagraniczny rynek Polscy projektanci z The True Green i Husarska Design Studio stworzyli meble konopi. Przeczytaj więcej na ten temat. Mikołaj Rusin8 kwietnia 2024
BIZNES Stan Nowy Meksyk sprzedał marihuanę za pół miliarda dolarów Kolejny rekord sprzedaży marihuany w stanie Nowy Meksyk w USA! Sprawdź ile zysków z konopi wpłynęło w marcu 2024 Justyna Walentynowicz3 kwietnia 2024
BIZNES Jak legalizacja marihuany w Kanadzie wpływa na rynek międzynarodowy? Jak rozwija się kanadyjski rynek legalnej marihuany? Dlaczego Kanada pełni ważną rolę w ekspansji rynku konopi? Przeczytaj więcej na ten temat Justyna Walentynowicz29 marca 2024
BIZNES Arizona: Łączna sprzedaż marihuany w 2023 roku wyniosła 1,43 miliarda dolarów Według statystyk sprzedaż marihuany w Arizonie w 2023 roku wyniosła 1,43 miliarda dolarów. Sprawdź który sektor się rozwija, a który wręcz przeciwnie. Mikołaj Rusin28 marca 2024
BIZNES Sprzedaż marihuany w USA wyniesie ok. 31 miliardów dolarów w 2024 USA zyskuje miliardy dolarów na marihuanie. Nowy raport firmy Whitney Economics oszacował kwoty ze sprzedaży marihuany w 2024 Justyna Walentynowicz26 marca 2024
BIZNES Kanada: Sprzedaż piwa spada po legalizacji marihuany Odkąd Kanada zalegalizowała marihuanę rekreacyjną dla dorosłych sprzedaż piwa w kraju spada. Czy konopie zastąpią alkohol? Justyna Walentynowicz5 marca 2024
BIZNES Labocanna SA zawarła przedwstępną umowę na import medycznej marihuany Labocanna, polska spółka w branży konopnej podpisała wstępną umowę na import medycznej marihuany z Niemiec. Przeczytaj więcej na ten temat. Justyna Walentynowicz13 lutego 2024
BIZNES Aurora przejmuje kolejną firmę konopną Aurora Cannabis, firma produkująca medyczną marihuanę, która również trafia do Polski, inwestuje w kolejne rynki. Przeczytaj więcej. Mikołaj Rusin9 lutego 2024