Czy pomimo tego, że marihuana rekreacyjna pozostaje cały czas nielegalna, branża konopna w Polsce rośnie w siłę? Jak rozwijają się Polskie firmy konopne? W tym artykule postaram się odpowiedzieć na te pytania.
Sytuacja prawna – stan na koniec 2021 roku
Mamy końcówkę 2021 roku. W Polsce od legalizacji medycznej marihuany w 2017 roku, pod względem przepisów nic się nie zmieniło. Co jakiś czas pojawiają się informacje o tym, że politycy zdecydują się na podniesienie limitu THC w konopiach włóknistych oraz na zniesienie rejonizacji upraw. Niestety są to tylko zapewnienia, które nie przeradzają się w konkretne ruchy ze strony osób odpowiedzialnych za zmianę prawa. Jednak decyzje, które zostały podjęte w 2017 roku cały czas mają wpływ na to jak kształtuje się polska branża konopna.
Przez legalizację medycznej marihuany wzrosło zainteresowanie konopiami. Niestety, ale cały czas w Polsce nie możemy uprawiać “swojej” medycznej marihuany. Surowiec farmaceutyczny musimy sprowadzać z innych krajów. Przez skomplikowane prawo, dostawy bardzo często się opóźniają i medycznych konopi brakuje. Jednak wielu pacjentów przed rozpoczęciem terapii medyczną marihuaną decyduje się na terapię kannabidiolem. I tutaj sytuacja jest już zupełnie inna, gdyż w naszym kraju można uprawiać konopie włókniste, które wykorzystywane są do terapii i suplementacji CBD. Kannabidiol w Polsce jest w pełni legalną substancją (trzeba podkreślić, że są kraje gdzie jest całkowicie zakazany). Ta sytuacja umożliwia rozwój branży konopnej w naszym kraju.
Branża konopna – czy polskie firmy zyskują nowych klientów?
Według firmy New Frontier Data, wartość europejskiego rynku konopnego szacowana jest na 2 miliardy dolarów. Jest to jeden z najszybciej rozwijających się rynków w tej części świata. Specjaliści szacują, że wartość tego biznesu zwiększa się z roku na rok o około 20%. Jedną ze składowych europejskiego rynku konopnego, jest sektor polski. “Zielona ofensywa” – tak o polskiej branży konopnej pisał portal “money.pl”. W ostatnich latach można odczuć, że zainteresowanie konopiami, w naszym kraju rośnie. Według specjalistów ma to związek ze zmianą stylu życia.
Konopiami nie interesują się tylko młodzi ludzie. Duża część naszych klientów to osoby starsze, które chcą żyć zdrowo i w zgodzie z ekologią.
Izabela Wojciuk z firmy HempKing
Dla branży bardzo ważne jest to, że na rynku pojawia się coraz więcej produktów wyprodukowanych z polskich konopi. Jest to ważne zarówno dla przedsiębiorców – bo nie muszą ściągać konopi ze Szwajcarii czy innych zagranicznych państw, jak i dla klientów. Podczas targów Kanaba Fest 2021 jednym z pierwszych pytań zadawanych przez klientów było:” Czy państwa produkty pochodzą z Polski?”. To może wiązać się z bardzo dużą świadomością klienta. Ludzie chcą zostawiać pieniądze polskim przedsiębiorcom, kupując polskie produkty, bo wiedzą że wpłynie to na jeszcze większy rozwój branży konopnej w naszym kraju.
Sytuacja staje się o tyle korzystna, że w Polsce pojawia się coraz więcej firm, które zajmują się specjalistyczną uprawą konopi włóknistej. Takie firmy, pod względem technologicznym nie różnią się od tych, znanych z kalifornijskich filmów dokumentalnych o uprawie marihuany. Polacy zaczynają uprawiać i sprzedawać konopie o jakości premium. Dzięki temu, klienci końcowi mogą kupić susz czy olejek, który nie odbiega od norm firm konopnych z USA czy Kanady. Oczywiście, cały czas na rynku jest bardzo dużo firm, które sprzedają mało jakościowe produkty. Jednak świadomość klientów cały czas rośnie, przez co potrafią odróżnić produkt jakościowy od produktu słabego.
Rozwój przedsiębiorstw na przykładzie firmy HempKing
HempKing to firma, która w tym roku świętuje 4 rocznicę działalności. Dzięki uprzejmości jej właścicieli mogłem na ich przykładzie porównać rozwój branży konopnej, na przestrzeni tych czterech lat. To przedsiębiorstwo zaczynało jako dwuosobowa działalność zlokalizowana w Białymstoku. Na samym początku w swojej ofercie mieli 3 produkty. Były to olejki CBD: 5,10 i 15%. Obecnie zatrudniają 25 osób oraz współpracują z polskimi rolnikami, którzy uprawiają dla nich konopie. W ich ofercie pojawiło się ponad 80 nowych produktów, które trafiają do różnych grup klientów.
HempKing z małej działalności stał się naprawdę sporą firmą, działającą zarówno z klientami indywidualnymi jak i z innymi firmami w formie działalności b2b. Na ten moment współpracują z ponad 1000 podmiotów. Ich produkty możecie znaleźć w najlepszych sklepach konopnych. To pokazuje jak polskie firmy rozwinęły się od czasu legalizacji medycznej marihuany.
Biznesy konopne zaczęły również wychodzić poza swoją strefę. Bardzo często możemy spotkać firmy z tej branży na różnego rodzaju wydarzeniach sportowych, których są głównymi sponsorami. Takie firmy reklamują także znani sportowcy: Marcin Tybura, Borys Mańkowski, Rafał Jackiewicz czy Marcin Wrzosek. To pokazuje, że konopie stały się czymś więcej niż używką. Teraz konopie kojarzą się ze zdrowym trybem życia, ekologią i lekarstwem.
Jeżeli szukasz więcej informacji na temat branży konopnej to sprawdź naszą zakładkę BIZNES.
źródło: money.pl, www.wiadomoscihandlowe.pl